| |

ירושלים:

מי זכאי לתו נכה ואיך אפשר לקבל אותו?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מסיע אדם מבוגר לעיתים קרובות? סובל מכאבי בירכיים קשים? מתנייד עם כיסא גלגלים? תו חנייה לנכה מאפשר חנייה בחינם ובמקומות מועדפים, וגם הנחה משמעותית באגרת הרישוי. אבל אנשים רבים שזקוקים לתו כדי לנהל אורח חיים תקין נאלצים להיאבק על מנת לקבל אותו. אז מה עושים?

מי שהתנסה בהליך הביורוקרטי של קבלת תו נכה (תג חנייה לנכה בשמו הרשמי), יודע שמדובר בפרוצדורה ארוכה ומתישה למדי. יש צורך בהגשת מסמכים רבים, בהצגת הוכחות ולא פעם הבקשה נדחית אף שקיים צורך אמיתי. רק מי שבאמת נזקק לתו יודע עד כמה קשה לנהל חיי שגרה ללא התו וכמה הוא נחוץ על מנת להקל במעט על הניידות של האדם הנכה.

אביה של רונית הוא קשיש סיעודי. לאחר שמצבו החל להתדרדר, היא הגישה בקשה לקבלת תו נכה. “עם כל הקשיים הפיזיים והנפשיים להתמודד עם מצבו ולנסות ולנהל חיי משפחה תקינים, הבנו שתו חנייה יעזור לנו מאוד”, היא מספרת. “אני מסיעה אותו הרבה פעמים לבדיקות וטיפולים, ולפעמים אני גם לוקחת אותו אלינו הביתה. אבל ההליכה מהרכב למרפאה או לבית בעייתית מאוד. בכל נסיעה איתו עניין החנייה הפך לבעיה קשה מאוד”.

מלחמת התשה משפחתית

רונית ממשיכה ומספרת כי חברים הם אלה שהפנו את תשומת ליבה לכך שהיא זכאית לקבל תו נכה. “אז בדקתי באינטרנט איך מקבלים את התו. כתבתי בקשה מפורטת וצירפתי את כל האישורים הרלוונטיים. לתדהמתי, אחרי שבועות ארוכים קיבלתי תשובה שלילית. לא האמנתי שזה קורה לי וגם לא הבנתי את ההיגיון שבדחייה. כל התניידות עם אבי היא כמו מלחמת התשה משפחתית. הבנתי שלא אוכל להתמודד עם זה לבד ושאני חייבת סיוע מקצועי כדי לקבל את התו שאנחנו כל כך זקוקים לו”.

בשלב הזה רונית פנתה לחברה למימוש זכויות, שעזרה לה להגיש ערעור על הדחייה. “נציגי החברה הדריכו אותי בסבלנות רבה, מילאו איתי את הבקשה ועזרו לי להשיג את כל האישורים הנדרשים”, היא מציינת. “הפעם קיבלתי תשובה חיובית, ומאז שקיבלנו את התו ההתנהלות שלנו הרבה יותר נסבלת. אני לא מבינה איך הצלחנו להתמודד לפני שקיבלנו את התו”.

לבדיקת זכאותך וליעוץ ראשוני ללא עלות לחצו כאן >>

מי זכאי לתו נכה?

מטרת תו הנכה להקל על ניידותם של אנשים נכים, לכן כל מי שמצבו הרפואי מצריך זאת רשאי להגיש בקשה וייתכן מאוד כי בקשתו תאושר. מעבר לכך, משרד הרישוי מנפיק את התו למי שזקוקים לכיסא גלגלים כדי להתנייד ולבעלי מוגבלות בהליכה בעקבות בעיה אורטופדית או מחלה. כמו כן זכאים לתו עיוורים ובעלי נכות ברמת 60% לפחות שתנועתם בדרכים ללא רכב עלולה לערער את מצבם הרפואי.

הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים וכן בני משפחה שמניידים את האדם הנכה זכאים אף הם לתו. ניתן להנפיק תו נכה לשני כלי רכב, אם שניהם משרתים את הנכה.

אלו זכויות מעניק תו נכה?

תו נכה מאפשר להחנות את הרכב במקומות החנייה האידיאליים והנוחים ביותר עבור הנכה. התו מאפשר חנייה ללא תשלום כמעט בכל מקום בארץ. אם הנכה הוא הנוהג ברכב הוא זכאי לקבל שירות בתחנות דלק במחיר של שירות עצמי.

אם בעל הרכב הוא הנכה או קרוב משפחה מדרגה ראשונה שלו, דמי אגרת הרישוי עבור הרכב (רכב אחד בלבד) יהיו מופחתים וסמליים.

איך מבקשים תו נכה?

לצורך קבלת התו יש למלא טופס בקשה, להגיש מכתב החתום על ידי האדם הנכה ובו מספרי הרכב הרלוונטיים וכן לצרף צילומי תעודת זהות ורישיון רכב. יש למסור מסמכים רפואיים מפורטים על אודות המוגבלות או אישור על מוגבלות מטעם משרד הבריאות. כאשר הרכב לא בבעלותו של הנכה, יש צורך להציג אישורים נוספים.

כמו במקרה של רונית, ישראלים רבים מוצאים עצמם נאבקים על קבלת תו הנכה שמגיע להם על פי חוק, ושיכול להקל ולו במעט על קשיי הניידות שלהם. רבים מהם פונים לעזרה של מומחים לצורך קבלת התו שכל כך חיוני להם. כשבוחרים חברה שתסייע במימוש הזכות לקבלת תו נכה, חשוב לוודא שהחברה מתחייבת לזמינות מלאה עבור הלקוח ושהיא מעניקה שירות אישי, נעים ואמפתי. וכמובן, חשוב לבדוק את התחייבות החברה להצלחה ושהמחיר יהיה הוגן.

לבדיקת זכאותך וליעוץ ראשוני ללא עלות

מלאו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם בהקדם

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם:

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: